26. – 28. Október 2015
Kino Lumière
Kinosála FTF VŠMU
Goethe Institut

Obsah

Jan Minařík: Prednáška Pina Bausch

Anotácie k filmom Pina

Pina

Wim Wenders chcel o Pine Bausch natočiť dokumentárny film už od polovice 80.rokov, neustále to však odkladal. Až v roku 2007 sa konečne rozhodol, že s pomocou 3D technológií by jej tvorbu mohol adekvátne preniesť na filmové plátno. Dva dni pred začiatkom natáčania však Pina Bauch náhle zomrela na rakovinu. Wenders aj napriek tomu film natočil, a to ako veľmi vkusnú poctu jej práci, celému jej súboru, ale tiež domovskému mestu Wuppertal.

Modrofúz

Dej inscenácie Modrofúz pochádza z francúzskej ľudovej rozprávkyale hudobne vychádza z opery Bélu Bártoka Hrad kniežaťa Modrofúza. Je jedným z posledných diel Piny Bausch pred tým, ako v nich začala používať výraznú hudobnú kolážovitosť. V titulnej úlohe Modrofúza tancuje hosť nášho seminára Jan Minařík.

Café Müller

Máloktoré iné dielo Piny Bausch zobrazuje tému hľadania lásky a bezpečia tak osobne a smutne ako Café Müller. Kľúčová inscenácia v tvorbe Piny Bausch.

Svätenie Jari

Svätenie Jari Igora Stravinského patrí medzi hudobné diela s najväčším počtom choreografických inscenovaní. Z množstva tanečných interpretácií vyniká verzia Piny Bausch ako tá najradikálnejšia a najdojímavejšia. Jej Frühlingsopfer je plný krutej vášne a ohromujúcej fyzickej intenzity, ktorú stvárňujú tanečníci na javisku pokrytom hrubou vrstvou hliny.

Ahnen

Tento dokumentárny film o skúškach inscenácie Ahnen ležal v archíve 25 rokov a až v súčasnosti vyšiel na slnko sveta. Je jedinečnou ukážkou toho, ako Pina Bausch a jej divadelná spoločnosť pracovala. Ahnen bol pôvodne koncipovaný ako skúšobný film; mal ukázať ako by mohol vyzerať výsledok Pininej práce na filmovom plátne.

Izba 666

Otázka o budúcnosti kinematografie nie je dnes vonkoncom nová, a nebola nová ani v roku 1982, keď sa Wim Wenders rozhodol položiť ju svojim kolegom režisérom v izbe s diabolským číslom 666 v Hoteli Martinez v Cannes počas filmového festivalu. V danom období sa Wendersovi zjavne zdalo, že kinematografia je vystavená nesmiernemu tlaku zo strany televízie, a to natoľko veľkému, že jej hrozil prípadný zánik. Oslovení tvorcovia sa vyjadrujú na túto tému, uvažujú pred kamerou o otázkach, ktoré im Wenders nechal napísané na liste papiera na stolíku.

Návrat do izby 666

Nás posúva v čase o niečo viac ako štvrťstoročie. Wim Wenders tentoraz stojí na opačnej strane kamery – na podnet trojice brazílskych filmárov. V krátkom filme sám zhodnocuje vývoj, k akému došlo od uvedenia jeho Izby 666.

V behu času

V prvej polovici 70.rokov vzniká Wendersova voľná filmová „trilógia cesty“, spojená okrem kľúčového motívu cesty i osobou hlavného predstaviteľa – nemeckého herca Rüdigera Voglera. V behu času je zobrazený príbeh opravára premietacích prístrojov Bruna a jeho náhodného spolucestujúceho Roberta, ktorí spolu v obytnom nákladnom aute jazdia od jedného vidieckeho kina k druhému, a tak ako sa zišli, tak sa zase na konci rozídu.

Die Gebrüder Skladanowsky

Film Die Gebrüder Skladanowsky začal pôvodne Wim Wenders nakrúcať so svojimi študentami na Filmovej škole v Mníchove ako režijné cvičenie. Vo filme upozornili na takmer zabudnutých nemeckých amatérskych vynálezcov z prehistórie kinematografie, ktorí skonštruovali tzv. Bioskop, čo bol akýsi predchodca filmového projektoru. Ide o experimentálny dokument s inscenovanými scénami, skvelým použitím archívnych materiálov a unikátne prispôsobenou obrazovou zložkou.

Alica v mestách

Ďalší z Wendersovej voľnej filmovej „trilógie cesty“ je príbeh fotoreportéra Philipa, ktorého náhoda zvedie dokopy s deväťročnou Alicou, ktorá sa mu stane spoločníčkou „na ceste“.

Soľ zeme

Posledných štyridsať rokov fotograf Sebastião Salgado cestuje naprieč kontinentami po stopách stále sa meniaceho ľudstva. Je svedkom najdôležitejších udalostí našej súčasnej histórie: medzinárodných konfliktov, hladu, hromadného exodusu… Život a prácu Sebastiãa Salgada nám približuje jeho syn Juliano, ktorý ho sprevádzal na posledných cestách, a Wim Wenders – okrem iného tiež fotograf.

Programový zošit

Stiahnuť programový zošit

Galéria

Partneri

Asociácia súčasného divadla, Ministerstvo kultúry SR, VŠMU Bratislava, Goethe Institut, Slovenský filmový ústav, Film Europe, Cinematik, Film Europe Channel